Osteopati

Osteopati är en patientcentrerad manuell vårdsdisciplin och behandlingsform som betonar sambandet mellan kroppens struktur och funktion, där händerna används primärt som redskap

Det osteopatiska förhållningssättet syftar till att hjälpa och främja kroppens självreglerande processer. Genom manuell behandling främjas kroppen somatiska system och därtill vaskulära, neurologiska och lymfatiska funktioner.

Vad är osteopati?

Osteopati är en erkänd manuell behandlingsform som grundades i slutet på 1800-talet. En manuell behandlingsform innebär att en osteopat jobbar primärt med händerna, genom undersökning och behandling.

Osteopati ser kroppen som en helhet där alla delar påverkar varandra. Grundaren av osteopati, Andrew Taylor Still, såg ett samband mellan kroppens struktur och funktion och hur dessa två påverkade varandra. Genom att behandla en del av kroppen kan vi också påverka en annan del av kroppen.

Osteopati är en behandlingsform som riktar sig primärt mot det muskuloskeletala systemet, där bland annat skelettet, leder, bindväv och muskler räknas in. Dessa strukturer påverkar i sin tur andra närliggande system som neurologiska, lymfatiska och vaskulära systemen.

En osteopat kan hjälpa dig med akuta och kroniska tillstånd av smärta eller värk. Vanliga besvär som behandlas med osteopati är bland annat:

- Nack- och ländryggssmärta

- Bäcken, höft & knäsmärta

- Muskel- och ledvärk

- Huvudvärk , spänningshuvudvärk och migrän

- Tennis- och golfarmbåge

- Förslitningsskador

- Idrottsskador

- Återhämtning

Ländryggssmärta

Hos osteopaten

Anamnes

Ditt första besök hos en osteopat börjar med en anamnestagning, en sammanfattning av de besvär du söker för, men även tidigare skador och allmäntillstånd. Frågor som tidigare skador eller sjukdomar, medicinering och yttre stressfaktorer ställs i syfte till att förstå din bakgrund och ge osteopaten en klar bild över din historik.

Undersökning

Efter anamnestagningen påbörjas en hållnings- och rörelseundersökning. Undersökningen ser till dina rörelser, generella som specifika. Vid vissa undersökningstillfällen används även mer specifika tester som ortopediska tester eller neurologiska tester.

Behandling

En osteopatiska behandling är individuell och behovsanpassas efter varje individs besvär och önskemål. Tekniker som kan komma att användas riktas mot muskler, bindväv, ligament, leder och nerver.

Uppföljning

För att få ett långsiktigt perspektiv på din problematik kan ett eller flera återbesök behövas. Hur många besök som kan behövas beror på din sökorsak samt flera andra faktorer.

Ny- och återbesök

850kr

Omdömen

Vad säger tidigare kunder?

Han tog sig tid att lyssna på mina problem och arbetade efter dom. Väldigt kunnig inom sitt yrke. Rekommenderas verkligen. Mycket bra besök.

Mattias K. 2021

Alltid ett professionellt och trevligt bemötande. Väldigt kunnig, rekommenderas starkt!

Carolina O. 2020

Simon har hjälpt mig med min nacke flertalet gånger. Duktig, noggrann och engagerad. Rekommenderar!

Alexander S. 2021